Lotte Hostrup, der har været frisør over 40 år, kan nu omsider trække vejret uden at bekymre sig om de mange kemikaliepartikler, der normalt flyver rundt i en frisørsalon. Det er bredt kendt, at farvning og styling af hår indebærer produkter med stærke koncentrationer af ammoniak, parfume og parabener. Dansk Frisør og Kosmetiker Forbund har længe forsøgt at få skærpet lovgivningen omkring de allergifremkaldende, hormonforstyrrende og endda kræftfremkaldende kemikalier, der dagligt anvendes i landets frisørsaloner, men den 62-årige frisør kunne ikke vente og tog sagen i egen hånd. I 2013 købte hun en luftrenser fra den danske producent Jimco. Den investering har hun på ingen måde fortrudt.
– Det er dejligt at åbne døren ind til salonen og mærke den friske luft i næsen. Det er lidt svært at forklare, men luften føles bare ren og fuldstændig lugtfri. Jeg læste, at luftrenseren kunne gøre mirakler for mennesker med astma og KOL og tænkte derfor, at den også kunne bruges i en frisørsalon til at fjerne al kemien i luften, forklarer Lotte Hostrup, der efter anskaffelsen af luftrenseren har fået bugt med sine hudproblemer, som ifølge frisøren skyldes arbejdet med de mange stærke produkter.
God kundeoplevelse
Stjernesalonens kunder har dog været den vigtigste årsag til, at Lotte Hostrup investerede i luftrenseren. Hun kendte selv til den tunge luft, der møder kunden, når døren til en frisørsalon slås op.
– Det betyder meget for mig at give kunderne en god oplevelse. De skal føle sig godt tilpas i min salon, og der er simpelthen ikke noget værre end dårlig luft og lugt, når man træder ind i en butik. Selv om jeg altid har brugt udsugning, når jeg farver – og har luftet ud, så ofte jeg kan – var lugten umulig at komme af med. Nu fortæller kunderne mig ofte, at de nyder den friske og rene luft, siger silkeborgenseren.